A-
A+
Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on.
Matilda Latvala
Mika Pukkinen
YLISTARO Ylistaron kylien yhteinen Leader-hanke työllistää elokuun puoliväliin saakka kesäsomettajan, joka tuottaa sisältöä ylistarolaisten kylien tapahtumista, arjesta ja erikoisuuksista. Tehtävään löytyi sopiva henkilö, kun nykyään viestintää Vaasan yliopistossa opiskeleva ylistarolaislähtöinen Matilda Latvala päätti hakea paikkaa.
Viestinnän kesätyöpaikat olivat kiven alla, mutta sattuman kautta Oulussa asuva Latvala löysi kesäsomettajan paikan synnyinseudultaan. Tehtävä kesäsomettajana on ollut hänen mieleensä. Työ on ollut itsenäistä, mutta samalla kylien yhteyshenkilöt muodostavat työyhteisön.
– Työ on ollut aika itseohjautuvaa, mutta heti töihin tullessani meillä oli kylien toimijoiden kanssa suunnittelupalaveri. Kaikki olivat miettineet omista kylistään jotain nähtävää ja esiteltävää tai paikkoja ja tapahtumia. Oli helppo päästä valmiiden ideoiden kautta alkuun, Latvala sanoi.
Latvala kävi yläasteen Ylistarossa, mutta vaihtoi toisen asteen opintoihin Seinäjoen lukioon, sillä hän halusi opiskella osittain englanniksi. Kesän aikana hän on päässyt kiertämään paljon kylillä ja nähnyt uusia kulmia omasta kotiseudusta.
– Olen toki joissain tapahtumissa käynyt aiemminkin, mutta paljon olen nähnyt myös uutta. Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on, Latvala hymyili.
Latvala aloitti kylien kesäsomettajana toukokuun lopulla. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää, miten kaikkien kylien somekanavien tuotanto järjestetään. Valmiiksi oli olemassa koko Ylistaron alueen Facebook-tili, mutta sen rinnalle luotiin alueen kylien yhteiset tilit myös Instagramiin ja Tiktokiin.
– Toimintasuunnitelma on ollut se, että jaan kaikkien kylien juttuja Ylistaron yhteisiin kanaviin ja kylät voivat jakaa valmiita juttuja omille tileilleen, Latvala selvitti.
– Ulkopuoliselle tietyn kylän tai toimijan löytäminen voi olla haastavaa, joten tällä haluttiin helpottaa ihmisten työtä etsimisessä. Nyt kanavissa on yksi Ylistaro-tili, josta pääsee eteenpäin kylien omiin kanaviin. Siten ne ovat helpommin löydettävissä, hän jatkoi.
Uusien tilien luominen on Latvalan mukaan pitkäjänteistä työtä. Uusille Tiktok- ja Instagram-tileille on tullut alkukesän aikana noin 300 seuraajaa. Yksittäiset julkaisut ovat myös menestyneet. Esimerkiksi Tiktokissa suosituin video on kerännyt lähes 30 000 katsojaa.
Eri kanavien julkaisut on suunnattu niitä eniten kuluttaville ikäryhmille. Esimerkiksi Tiktokin kuluttajakunta on keskimäärin nuorempaa sukupolvea.
– Paljon on kavereita ja tuttuja täällä, jotka ovat itse nähneet tai kertoneet kavereidensa nähneen juttuja Ylistarosta. Se on hyvä merkki, että ne ovat ihmisten nähtävillä. Yksi hankkeen tavoitteista olikin, että saavutetaan nimenomaan nuoria ja lisätään vetovoimaa heidän suuntaansa, Latvala kertoi.
Latvalan pesti kesäsomettajana kestää elokuun puoliväliin saakka. Hän kertoo, että tehtävänä on ollut kesän aikana luoda sosiaalisen median tileille pohjat, joista niiden ylläpitoa voisi jatkaa tulevaisuudessa. Tarkoitus ei ole hänen mukaansa, että kanavat olisivat yhden kesän projekti.
Tapahtumia on piisannut ja heinäkuun alussa edessä olivat vielä esimerkiksi Joutopäiväviikko ja loppukesästä Jyrkän kesäteatterin näytelmien markkinointi.
– Tylsää ei ole tullut. Tapahtumien lisäksi kyläläisiltä on tullut paljon ideoita, jotka eivät ole paikkaan tai aikaan sidottuja. Kylät ovat aktiivisia ja on kiva, että tietoa voidaan viedä eteenpäin myös somen kautta, Latvala sanoi.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on.
Matilda Latvala
Mika Pukkinen
YLISTARO Ylistaron kylien yhteinen Leader-hanke työllistää elokuun puoliväliin saakka kesäsomettajan, joka tuottaa sisältöä ylistarolaisten kylien tapahtumista, arjesta ja erikoisuuksista. Tehtävään löytyi sopiva henkilö, kun nykyään viestintää Vaasan yliopistossa opiskeleva ylistarolaislähtöinen Matilda Latvala päätti hakea paikkaa.
Viestinnän kesätyöpaikat olivat kiven alla, mutta sattuman kautta Oulussa asuva Latvala löysi kesäsomettajan paikan synnyinseudultaan. Tehtävä kesäsomettajana on ollut hänen mieleensä. Työ on ollut itsenäistä, mutta samalla kylien yhteyshenkilöt muodostavat työyhteisön.
– Työ on ollut aika itseohjautuvaa, mutta heti töihin tullessani meillä oli kylien toimijoiden kanssa suunnittelupalaveri. Kaikki olivat miettineet omista kylistään jotain nähtävää ja esiteltävää tai paikkoja ja tapahtumia. Oli helppo päästä valmiiden ideoiden kautta alkuun, Latvala sanoi.
Latvala kävi yläasteen Ylistarossa, mutta vaihtoi toisen asteen opintoihin Seinäjoen lukioon, sillä hän halusi opiskella osittain englanniksi. Kesän aikana hän on päässyt kiertämään paljon kylillä ja nähnyt uusia kulmia omasta kotiseudusta.
– Olen toki joissain tapahtumissa käynyt aiemminkin, mutta paljon olen nähnyt myös uutta. Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on, Latvala hymyili.
Latvala aloitti kylien kesäsomettajana toukokuun lopulla. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää, miten kaikkien kylien somekanavien tuotanto järjestetään. Valmiiksi oli olemassa koko Ylistaron alueen Facebook-tili, mutta sen rinnalle luotiin alueen kylien yhteiset tilit myös Instagramiin ja Tiktokiin.
– Toimintasuunnitelma on ollut se, että jaan kaikkien kylien juttuja Ylistaron yhteisiin kanaviin ja kylät voivat jakaa valmiita juttuja omille tileilleen, Latvala selvitti.
– Ulkopuoliselle tietyn kylän tai toimijan löytäminen voi olla haastavaa, joten tällä haluttiin helpottaa ihmisten työtä etsimisessä. Nyt kanavissa on yksi Ylistaro-tili, josta pääsee eteenpäin kylien omiin kanaviin. Siten ne ovat helpommin löydettävissä, hän jatkoi.
Uusien tilien luominen on Latvalan mukaan pitkäjänteistä työtä. Uusille Tiktok- ja Instagram-tileille on tullut alkukesän aikana noin 300 seuraajaa. Yksittäiset julkaisut ovat myös menestyneet. Esimerkiksi Tiktokissa suosituin video on kerännyt lähes 30 000 katsojaa.
Eri kanavien julkaisut on suunnattu niitä eniten kuluttaville ikäryhmille. Esimerkiksi Tiktokin kuluttajakunta on keskimäärin nuorempaa sukupolvea.
– Paljon on kavereita ja tuttuja täällä, jotka ovat itse nähneet tai kertoneet kavereidensa nähneen juttuja Ylistarosta. Se on hyvä merkki, että ne ovat ihmisten nähtävillä. Yksi hankkeen tavoitteista olikin, että saavutetaan nimenomaan nuoria ja lisätään vetovoimaa heidän suuntaansa, Latvala kertoi.
Latvalan pesti kesäsomettajana kestää elokuun puoliväliin saakka. Hän kertoo, että tehtävänä on ollut kesän aikana luoda sosiaalisen median tileille pohjat, joista niiden ylläpitoa voisi jatkaa tulevaisuudessa. Tarkoitus ei ole hänen mukaansa, että kanavat olisivat yhden kesän projekti.
Tapahtumia on piisannut ja heinäkuun alussa edessä olivat vielä esimerkiksi Joutopäiväviikko ja loppukesästä Jyrkän kesäteatterin näytelmien markkinointi.
– Tylsää ei ole tullut. Tapahtumien lisäksi kyläläisiltä on tullut paljon ideoita, jotka eivät ole paikkaan tai aikaan sidottuja. Kylät ovat aktiivisia ja on kiva, että tietoa voidaan viedä eteenpäin myös somen kautta, Latvala sanoi.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on.
Matilda Latvala
Mika Pukkinen
YLISTARO Ylistaron kylien yhteinen Leader-hanke työllistää elokuun puoliväliin saakka kesäsomettajan, joka tuottaa sisältöä ylistarolaisten kylien tapahtumista, arjesta ja erikoisuuksista. Tehtävään löytyi sopiva henkilö, kun nykyään viestintää Vaasan yliopistossa opiskeleva ylistarolaislähtöinen Matilda Latvala päätti hakea paikkaa.
Viestinnän kesätyöpaikat olivat kiven alla, mutta sattuman kautta Oulussa asuva Latvala löysi kesäsomettajan paikan synnyinseudultaan. Tehtävä kesäsomettajana on ollut hänen mieleensä. Työ on ollut itsenäistä, mutta samalla kylien yhteyshenkilöt muodostavat työyhteisön.
– Työ on ollut aika itseohjautuvaa, mutta heti töihin tullessani meillä oli kylien toimijoiden kanssa suunnittelupalaveri. Kaikki olivat miettineet omista kylistään jotain nähtävää ja esiteltävää tai paikkoja ja tapahtumia. Oli helppo päästä valmiiden ideoiden kautta alkuun, Latvala sanoi.
Latvala kävi yläasteen Ylistarossa, mutta vaihtoi toisen asteen opintoihin Seinäjoen lukioon, sillä hän halusi opiskella osittain englanniksi. Kesän aikana hän on päässyt kiertämään paljon kylillä ja nähnyt uusia kulmia omasta kotiseudusta.
– Olen toki joissain tapahtumissa käynyt aiemminkin, mutta paljon olen nähnyt myös uutta. Itsekään en tiennyt, mitä kaikkia hienoja juttuja täällä on, Latvala hymyili.
Latvala aloitti kylien kesäsomettajana toukokuun lopulla. Ensimmäisenä tehtävänä oli selvittää, miten kaikkien kylien somekanavien tuotanto järjestetään. Valmiiksi oli olemassa koko Ylistaron alueen Facebook-tili, mutta sen rinnalle luotiin alueen kylien yhteiset tilit myös Instagramiin ja Tiktokiin.
– Toimintasuunnitelma on ollut se, että jaan kaikkien kylien juttuja Ylistaron yhteisiin kanaviin ja kylät voivat jakaa valmiita juttuja omille tileilleen, Latvala selvitti.
– Ulkopuoliselle tietyn kylän tai toimijan löytäminen voi olla haastavaa, joten tällä haluttiin helpottaa ihmisten työtä etsimisessä. Nyt kanavissa on yksi Ylistaro-tili, josta pääsee eteenpäin kylien omiin kanaviin. Siten ne ovat helpommin löydettävissä, hän jatkoi.
Uusien tilien luominen on Latvalan mukaan pitkäjänteistä työtä. Uusille Tiktok- ja Instagram-tileille on tullut alkukesän aikana noin 300 seuraajaa. Yksittäiset julkaisut ovat myös menestyneet. Esimerkiksi Tiktokissa suosituin video on kerännyt lähes 30 000 katsojaa.
Eri kanavien julkaisut on suunnattu niitä eniten kuluttaville ikäryhmille. Esimerkiksi Tiktokin kuluttajakunta on keskimäärin nuorempaa sukupolvea.
– Paljon on kavereita ja tuttuja täällä, jotka ovat itse nähneet tai kertoneet kavereidensa nähneen juttuja Ylistarosta. Se on hyvä merkki, että ne ovat ihmisten nähtävillä. Yksi hankkeen tavoitteista olikin, että saavutetaan nimenomaan nuoria ja lisätään vetovoimaa heidän suuntaansa, Latvala kertoi.
Latvalan pesti kesäsomettajana kestää elokuun puoliväliin saakka. Hän kertoo, että tehtävänä on ollut kesän aikana luoda sosiaalisen median tileille pohjat, joista niiden ylläpitoa voisi jatkaa tulevaisuudessa. Tarkoitus ei ole hänen mukaansa, että kanavat olisivat yhden kesän projekti.
Tapahtumia on piisannut ja heinäkuun alussa edessä olivat vielä esimerkiksi Joutopäiväviikko ja loppukesästä Jyrkän kesäteatterin näytelmien markkinointi.
– Tylsää ei ole tullut. Tapahtumien lisäksi kyläläisiltä on tullut paljon ideoita, jotka eivät ole paikkaan tai aikaan sidottuja. Kylät ovat aktiivisia ja on kiva, että tietoa voidaan viedä eteenpäin myös somen kautta, Latvala sanoi.
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria